COMING SOON // EXPO PLASTIC FANTASTIC?

MEESTER-LEERLINGTRAJECT // LITHOGRAFIE

21/10/2024

Sinds begin dit jaar blazen Mark Plas en Robin Boone de oude steendrukpers van het Industriemuseum nieuw leven in. Ze volgen een meester-leerlingtraject lithografie onder de vleugels van meester Rudy De Graef, zelf een ervaren lithograaf.

Meester-leerlingentrajecten werden door de Vlaamse overheid in het leven geroepen om immaterieel erfgoed te borgen voor de toekomst: een volleerd meester in een bepaalde techniek geeft z’n kennis en kunde – die je niet in boeken vindt, maar in hoofden en handen van mensen – door aan nieuwe generaties. In dit traject deelt Meester Rudy zijn technische vaardigheden, maar ook zijn kennis van overdrachtstechnieken, lithogravure en fotolithografie.

STEENDRUK
Lithografie is een ambachtelijke grafische techniek waarbij getekend en gedrukt wordt op steen, waarna afdrukken worden gemaakt op papier.

Leerlingen Mark en Robin, beiden enthousiaste kunstenaars en drukkers, delen een passie voor deze druktechniek. Ze willen niet alleen de traditionele basistechnieken onder de knie krijgen, maar ook dieper ingaan op kleurenlithografie, alternatieve en negatieve technieken. Ze streven ernaar hun eigen lithografische vaardigheden te verbeteren om op hun beurt kennis door te geven aan jongeren.

Dit traject, ondersteund door het Industriemuseum, is niet alleen een meester-leerlingervaring maar ook een waardevolle inspanning om het lithografisch erfgoed te behouden en te verspreiden.

MEESTER EN ZIJN LEERLINGEN AAN HET WERK?

Dit najaar kan je ze aan het werk zien op onderstaande data.

• 31 oktober
  • 23 en 30 november
  • 14 en 21 december

(onder voorbehoud van wijzigingen)